Pages

Sunday, December 26, 2010

skola..skola..

Salam..nie cite basi giler..bulan 7..sbb sekarang cuti sekolah..so baru ade masa nk ber update..hehe
N tatau pasni aku nk keje mana lak..haha n..entri agak panjang..harap tabah membaca entri ini..hikhikhik

Well, layan je la ye..cite basi 6 bulan lepas..klo makanan nie..bukan takat expired n aket perut..silap aribulan ade yang muntah darah..heh..so aku nak compile cite bulan2 lpas..pastu trus wat novel..
juz want to share my lil experience nie..

cerita bermula lepas aku berhenti kerja n jadi gstt..kontrak till Dec 2010 jek..
its such a wonderful time coz dapat merasa jadi cikgu even for a short period..5 bulan je kot..
its fun surrounding by kids..kids ker?? 13 – 14 yrs..teenager la kot..hehe..perasaan mak2 mmg x bleh blah dari idupku..huhuuu

I learn a lots of things n discover that jadi cikgu is not ez as I thought before..
Ingat keje half day jek..cuti byk coz ade cuti sekolah..mengajar je..jaga budak2 je..
Xde hal la konon..
NO..no..no..
time2 skola dlu slalu perlekehkan cikgu..ala cikgu nie bukan ade keje pun..
Skali kena..padan muka kau…huahuahua
Ko ingat senang??

First..cikgu akan pikul banyak tanggungjawab n jawatan..
Kang jadi cikgu library la..cikgu sukan la..cikgu persatuan la..cikgu ajk utk beberapa event kat skol la..cikgu bertugas la..cikgu wat exam paper la..macam2 ada ko… pilih je mana suke..oit..x leh pilih..tu sume `HADIAH KHAS’ diberi pengetua.. ;p
So pikul la ko sorang2 kat situ..hahaa..
So atas tu sume jawatan n tanggungjawab yg aku kena pegang selama 5 bulan jek kat skola..
Dengan pelbagai event yang menarik tertarik d boom..mmg mencabar minda dan kewarasan otak aku nie..hoho
Try to adapt ngan new environment n practice kan masa handle Family Gathering masa kerja kat opis dulu..its different..totally different..

Then, U urself have to prepare before masuk kelas..kena studi bagai n kena ingat n jotted down sampai topic mana kelas sekian2 ko ajar..kadang2 kena tanya murid2~malu tau =’>
Aku ada 2 klas ajar BM..2 klas ajar Sejarah n 3 kelas ajar ICTL.. clip_image002
Ko nak ingat nama student sorang2 mmg amek masa kot..kang nama sape2 ntah aku sebut dalam kelas yang salah. Aku tau bile ade student sound ~cikgu, beliau kelas lain la~..malu kuasa dua sudah..haha
Takpe2..pengalamanThumbs up

Since aku kan xde proper course mengajar budak2..tu pasal tunggang langgang..
Pengalaman ajar adik2 adalah..tu je la aku praktik kan..

Satu lagi adalah communication ngan parents student..n even ngan students sendiri..bahasa n perlakuan kena jaga..sebab dieorang akan ikut ape org dewasa buat.segala pertuturan kena berhati2.kengkadang aku pun terlepas jugak bile nak bergurau n marah..tapi itu sume mebuatkan aku lebih berhati2..

N nak cuti pun piker dua tiga kali sebab kalau cuti, student rugi..masa dorang terbuang n silibus x sempat abis..pastu sape nak cover ko nyer keje?? Kengkadang time aku sakit tak larat nak bangun g skol pun..aku gigihkan jugak..even ada cikgu relief..tapi cikgu relief tak dapat sambung sampai mana silibus ko tuh..n cikgu relief xde kaitan ngan subjek tu..lagi satu..kesian student dah bawak beg berat2 cam batu..skali cikgu x masuk..frust kot..aku dulu mmg frust..bawak buku pastu cikgu x masuk..memang menyumpah sesumpah!..haha

N banyak lagi la kejadian2 n pengalaman2 yang aku kutip..
Tapi ngan bantuan cikgu2 yang ada.. Alhamdulillah sume OK
Tapi semua tu berbaloi n its such a big appreciation bila student called CIKGU..its really make me feel good about maself..

Kerja cikgu nie mulia..mendidik anak murid n bagi ilmu semua..student adalah amanah ibu bapa pada cikgu2. Sebab tu tanggungjawab die berat.n pahalanya banyak J

Harap2 student aku sume baik2 cuti skola nie..i’m gonna miss them a lot. N sume student2ku..cikgu mintak maaf jika tersilap bahasa ke ape.. n terima kasih sebab beri cikgu pengalaman yang berharga nie..luv u guys a lot J adoi..sedeh la plak..tisu..tisu….sroootttt…

Layan ek pix bawah nie..nak g nanges laju2..huuuuhuuuhuuu

clip_image004
jamuan on 1st day aku masuk sempena perpisahan cikgu Salleh.n aku la yang ganti kerja2 beliau..hoho
clip_image006
my opis..BILIK GURU..hehe
clip_image008
masa farewell mai J
clip_image010
kak ct, ng n fifi
clip_image012
Mai n Pn Shamsiah
clip_image014
1MALAYSIA
clip_image016
jamuan akhir tahun
clip_image018
nie pameran sempena hari koko

ok tgk perbezaan dibawah:
a)
clip_image020
b)
clip_image022
~menggunakan hp xpress music skill ala2 DSLR…cheit ;p SMK dato onn in memories..sob..sob..sob Crying face

No comments: