Pages

Friday, December 31, 2010

nasi lemak endah regal

waa..excited betul aku nie kan..dalam seminggu berkali-kala aku nyer entri yek..cuba tengok time bz..mau bersawang blog sesawang nie Smile with tongue out
mau story hasil pembuatan nasi lemak untuk pertama kalinya..
kenapa nama dia endah regal?? sebab my 1st attempt buat nasi lemak n it was in our new house.
even time tuh, rumah tak berapa nak kemas lagi, tapi feeling pengantin baru dah datang nak wat camno?
masa mula2 kawen memang excited gile aku masak macam2.macam2 ke yang?hahaha
lama-lama masak benda yang lebih kurang jek.yelah duduk dua orang.pemakannya adalah seorang setengah. sila percaya, aku lah yang setengah itu..Winking smile
so amat membazir jika masak banyak sangat kan.
bila pindah rumah baru nie, spirit menggodek dapur melonjak-lonjak. so bermula la episod buat nasi lemak nie.
aku wat sesimple mungkin.
RESEPI NASI LEMAK ENDAH REGAL
untuk nasi
santan 1 cawan
beras 2 cawan
daun pandan 2 helai (ikat reben..buat la kalo terer..hehe)
garam sket
halia 2cm (hiris)
untuk sambal
6 sudu besar cili kering mesin
4 ulas bawang merah -ditumbuk
2 ulas bawang putih -ditumbuk
1 biji bawang besar -dihiris
segenggam ikan bilis (digoreng dahulu)
sedikit air asam jawa
sedikit belacan
garam n gula
ps:aku buat sambal sotong, jadi aku campur sotong sket
untuk hiasan dan sampingan
telur (direbus)
timun (dipotong ikut size kegemaran..pakai garfu..calar balarkan badan timun tu untuk dapatkan corak)
ikan bilis (digoreng)
HASILNYA…tadaaa……
07122010542
ops..sori..terbanyak minyak..jangan tiru beta ye..hehe
07122010541
pinggan punya besar..nasi secoit je..memang sesuai untuk i..heeeeee

alhamdulillah..jadi la jugak untuk chef amatur yna
pasni feeling masuk TOPCHEF..haha

No comments: