Pages

Friday, July 12, 2013

PM harga please…


Aku paling menyampah kalau orang yang berniaga online suka sangat letak “saya pm harga ye” Apa masalah kau taknak letak harga ha?? Kau nak letak harga lain-lain ek? Dengan customer ni harga sekian..dengan customer tu harga sekian tu..macam tu? not fair kan..tapi yela,hak kau kan..sebab kau yang jual..ppfffttt

Ke kau takut pesaing kau tahu harga..alah..kalo aku peniaga..nak tahu harga ko mahal @ murah dari aku..aku pm je la..bukan susah nak korek harga ko..lagipun,adatlah berniaga kan.

Ikutlah seruan kerajaan supaya meletakkan tanda harga pada barangan. Bagi aku tidak tertakluk pada yang berniaga ayam, sayur etc2. Sepatutnya menyeluruh. So, customer can compare & plan their budget, right? Korang as peniaga pun tak payah bersusah payah nak jawab soalan-soalan orang berkaitan harga. Kalo 1-2 produk takpe la..kalo berjenis-jenis?? haa camno? yang baju kurung corak camni berapa harga? yang kemeja code no ni berapa harga. Kan ke payah tu.

Contoh:
Aku: Kak, berapa harga baju code AA123?
Peniaga online: RM500
Aku: (dalam hati..”oh mahalnya”) Kak, berapa harga baju code BB123 ni plak?
Peniaga online: RM430
Aku: (“mahal gak..material die camna?sedap ke? berkualiti ke ngan rega die.Ok try tanya harga tudung lak. Bajet tak cukup la. try beli tudung dulu la”- still dalam hati ye)
Kak, berapa harga tudung code  CC123
Peniaga online: (“Dalam hati- eh eh budak ni..kejap tanya harga baju..ni tudung plak..nak beli ke nak memain. Ah reply later la. menyusahkan aje”)

30 minit kemudian..

Peniaga online: RM150
Aku: (“hurmm..still mahal..baik aku gi Fareeda. dapat rasa kain.ada brand lagi.pun dapat paper bag..hahaha”- dalam hati lagi ye) – motif sangat dapat paper bag kan. sebab aku memang suka paper bag..kadang-kadang beli bukan sebab ape..sebab paper bag die cute je..heheee

ok back to story

Kan ke dah payah tu..ko kena tanya banyak kali untuk tahu harga certain-certain barang. Menunggu reply dah sekian. tu cukup baik aku letak 30 minit..kekadang tu esok baru reply..huhu..tu baru sorang customer punya soalan tau. semua tu membuang masa je..bukan ke zaman sekarang semua fast phase. jadi buat ape buang masa setakat nak tanya harga. tu belum lagi soalan-soalan size la..material la..huuuuuu . ish.ish.ish.faham tak keluh kesah masalah kak esah kat sini  (-_-“)

Aku memang antara pembeli online tegar gak la..suke tengok barang-barang. tak payah bersusah payah keluar. dengan parking la..dengan jem la. Mula-mula memang excited tengok page die.macam-macam barang. cantik-cantik..sekali baca kat komen..”saya PM harga ye”…” saya dah inbox u”..hurmmmm..terus mak pangkah je tutup..malas aku nak bersesi soal jawab. kan korang dah hilang punca pendapatan..hahaha
Unless aku susah nak jumpa barang tu. & betul-betul aku nak. terpaksa gak la aku pm..arghh..tak sukee..mak tak suke PM!PM!PM!
tapi selalunya aku beli kat orang yang letak harga.senang hidup aku. ko pun tak menyumpah seranah aku sebab banyak sangat tanya..hahaha

k la..tu je nak komplen di bulan puasa yang mulia ni..yela.nak raya kan..banyak lah nak soping online..harap korang dengar la masalah aku ni ye..tapi berbalik yang asal..korang yang berniaga.sukati korang la kan..I paham..I paham..huuuuu

ok mari kite shopping kat zalora, lazada & fashion valet..semua tu kompem ada harga..haha..bye selamat berpuasa :)

2 comments:

Liana Manan said...

hahahaa memang pun... haku pun menyampahhh ngan seller yg tak letak harga. memang awal2 le cabut dari page dia kann.... nak jual sgt, macam le dorang ada salesgirl yg folo bontot buyer mcm kat kedai tu huhuuu

~yna~ said...

exactly :)